[Arvostelu sairasvuodelukemisesta]
Alan Hollinghurstin The Spell (1998) on kirjailijan tuotannon kevyimmästä päästä.
Alan Hollinghurstin The Spell (1998) on kirjailijan tuotannon kevyimmästä päästä.
Kuten Hollinghurstin romaaneissa aina, kirjan nimellä on
useita merkityksiä ja erilaisia kytköksiä tarinaan. The Spellissä ollaan
seksin, rakkauden ja huumeiden lumoissa 90-luvun Lontoon homoklubeilla ja
Dorsetin uneliaalla maaseudulla. Kirja kuvaa neljän miehen seksi- ja
rakkaussuhteita, toisiinsa ja muihin miehiin. Robin on miehistä vanhin,
nelikymppinen arkkitehti, taiteita arvostava romantikko, joka olisi jo valmis
asettumaan aloilleen ja nauttimaan seesteisestä elämästä maaseudun rauhassa.
Hän yrittää suhdetta Justinin kanssa, joka on juuri jättänyt Alexin. Justin ja
Alex ovat molemmat päälle kolmikymppisiä, mutta siinä missä kiltti ja
huolehtiva Alex olisi halukas vakiintumaan, helposti kyllästyvä Justin odottaa
yhä elämän alkamista; ja se tuntuukin tapahtuvan, kun näyttelijän uraa veltosti
yritellyt ja alkoholisoitunut Justin saa huomattavan perinnön. Danny on
puolestaan Robinin kaksikymppinen poika, Lontoon huumehöyryisten klubien
pintaliitäjä, joka on lyhyen aikaa suhteessa Alexin kanssa ja särkee tämän
sydämen.
Kaikki neljä miestä ovat homoja. Homous ja homojen elämä
1900-luvun Britanniassa on Alan Hollinghurstin vakioteema, ellei peräti ainoa
teema. Hollinghurst on häpeilemättömän yksiselitteisesti homokirjailija, sanan
joka merkityksessä. Hän kirjoittaa homoista tavalla, joka saa ulkopuolisen
lukijan pohtimaan, mikä hänen kuvaamassaan maailmassa on totta ja mikä puhdasta
fantasiaa. Hollinghurstin maailmassa heterot ovat marginaalissa. Useimmiten he
ovat tylsiä, banaaleja hahmoja, jotka vilahtavat kuvassa ja poistuvat sitten
maisemaa pilaamasta. The Spellin Danny tuntee rannalla heterojen
kosiskelumenoja seuratessaan itsensä etuoikeutetuksi: hän on sentään edes
hieman kehittyneempi ihminen. 90-luvun Lontoossa homo ei ole osaton eikä
ulkopuolinen. Kauniita, haluttavia ja halukkaita nuorukaisia on määrättömästi,
ja tyylejä ja kansallisuuksia, joihin Hollinghurst pinnallisuuden leimaa
uhmaten aina kiinnittää runsaasti huomiota, on tarjolla joka makuun. Kaikki
ovat saatavissa, ainakin pariksi tunniksi, tai edes muutamaksi kiihkeäksi
minuutiksi miestenhuoneessa tai puiston hämärässä nurkassa.
Hollinghurstin esikoisromaanissa The Swimming Pool
Library (1988) eletään miesten kerhoissa: Kuntosalilla, jonka
suihkuhuoneessa miehet arvioivat toistensa genitaaleja, ja eksklusiivisilla
klubeilla, joissa vanhemman polven homot vaalivat keskinäisiä suhteitaan ja
lojaalisuuksiaan. Nuoruus on valttia rakkaudessa, mutta tosi ystävyys kestää
aikaa. Naislukijaa naisten lähes täydellinen poissaolo hämmentää. (Hollinghurst
osaa kyllä kuvata myös naisia; romaanin The Stranger’s Child nuori
Daphne on täysin uskottava hahmo.) The Spellissä heteroiden dominoima
tosimaailma on lähempänä, mutta se suljetaan vaivattomasti pois mielestä ja
silmistä. Olipa Hollinghurstin kuvaama homokulttuuri totta tai fantasiaa, se ei
kaunistele eikä mielistele. Hollinghurstin homot ovat äärimmäisen seksuaalisia
olentoja, eivätkä he yleensä näe mitään syytä olla toimimatta himojensa mukaan.
Seksuaalista uskollisuutta ei pyydetä eikä tarjota. Tässä The Spell
asettaa sukupolvet jossain määrin vastakkain. Kirjan vanhemmat miehet ovat
sitoutumishaluisia, vahvasti tuntevia ja parisuhdekeskeisiä, kun taas
itseriittoiset nuoret haluavat ensisijaisesti pitää hauskaa. Hollinghurst ei
koskaan moralisoi nuoruuden kokeilunhalua ja kiittämättömyyttä, mutta osoittaa
samalla, miten ihminen oppii, sikäli kuin on oppiakseen.
Hollinghurst on tunnetusti estoton seksikohtauksien kuvaaja,
mutta seksi ei ole The Spellissä itsetarkoituksellisen roisia, eikä se
myöskään ole eroottista viihdettä. Pikemminkin kuvailu on toteavaa, pienten
suorasukaisten yksityiskohtien kautta merkityksiä ja tunteita paljastavaa.
Tarina etenee vuoroin kunkin neljän miehen näkökulmasta, ja miesten
tunnekokemusten erilaisuus tuntuu välillä turhankin jyrkältä, suorastaan
keinotekoiselta. Robin ja Alex ovat omilla aloillaan menestyviä ammattilaisia,
mutta näemme romaanissa vain heidän rakkauden ja läheisyyden kaipuunsa ja siitä
seuraavat sydänsurut. Danny on poukkoileva huumeiden viihdekäyttäjä,
nuoruudessaan ja itseriittoisuudessaan etäiseksi jäävä hahmo, kun taas Justin
on suoranaisen häijy, häkellyttävän itsekeskeinen ja julma vastuun pakoilija,
joka kuitenkin on muiden miesten silmissä täysin vastustamaton. Kuvaus on
samalla kertaa tavattoman ohut ja yksityiskohdissa tarkkanäköinen. Hahmon
sisäinen elämä ja viehätysvoima jää lukijalle arvoitukseksi.
The Spellin kieli on tyylitaituri Hollinghurstin
asteikolla kevyttä, suorastaan viihteellistä. Tarina etenee ja vetää
helppolukuisena mukaansa, mutta suuri draaman kaari puuttuu. Ei Hollinghurstin
parhaita teoksia, mutta sopivaa luettavaa silloin, kun keskittymiskyky ei ole
aivan parhaimmillaan.
[Lisäys: Huomasin juuri, että The Stranger's Child on tulossa syksyllä suomeksi Otavalta nimellä Vieraan lapsi. Tämä on ensimmäinen Hollinghurst-suomennos. Raskassoutuinen, vähäseksinen ja hieman epätasainen suurromaani -- saapa nähdä miten suomenkieliset lukijat tälle lämpenevät.]
[Lisäys: Huomasin juuri, että The Stranger's Child on tulossa syksyllä suomeksi Otavalta nimellä Vieraan lapsi. Tämä on ensimmäinen Hollinghurst-suomennos. Raskassoutuinen, vähäseksinen ja hieman epätasainen suurromaani -- saapa nähdä miten suomenkieliset lukijat tälle lämpenevät.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti